W ramach kierunku PEDAGOGIKA są do wyboru 3 ścieżki kształcenia:
- Psychopedagogika
- Pedagogika opiekuńczo - wychowawcza z arteterapią
- Edukacja dorosłych z tutoringiem
Atuty ścieżki kształcenia Psychopedagogika
Wiedza na temat:
- faktów, zjawisk, teorii i dylematów dotyczących edukacji oraz ich złożonych uwarunkowań w tym humanistycznych, społeczno-kulturowych, cywilizacyjnych, biologiczno-medycznych, psychologicznych i ich skutków dla praktyki pedagogicznej;
- prawidłowości i zakłóceń procesów komunikacji interpersonalnej i społecznej;
- interdyscyplinarnych aspektów różnic indywidualnych, psychologii motywacji, emocji i procesów poznawczych, psychospołecznych uwarunkowań funkcjonowania rodziny oraz relacji interpersonalnych i rozwoju zdolności;
- praktycznych metod pracy opiekuńczo-wychowawczej, metod pracy pedagoga szkolnego, metod diagnozy rozwoju i zaburzeń w funkcjonowaniu psychospołecznym dzieci i młodzieży oraz metod wczesnego wspomagania rozwoju;
Umiejętności w zakresie:
- rozwiązywania złożonych, w tym nietypowych problemów pedagogicznych;
- wspierania funkcjonowania osób w różnych sytuacjach życiowych;
- projektowania i realizowania programów profilaktycznych i pomocowych z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania i potrzeb odbiorców;
- rozstrzygania dylematów etycznych w praktycznej działalności pedagogicznej;
- odpowiedniego doboru źródeł informacji oraz krytycznej oceny, twórczej interpretacji i profesjonalnego wykorzystania pochodzących z nich treści;
- budowania klimatu sprzyjającego efektywnej komunikacji i współpracy w grupie, w tym również w interdyscyplinarnym zespole specjalistów;
Kompetencje do:
- budowania i podtrzymywania prawidłowych relacji z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i grup o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych;
- pragmatycznego, kreatywnego, innowacyjnego myślenia i działania w celu wspierania rozwoju indywidualnego i poprawy jakości pracy instytucji edukacyjnych;
Praca po studiach:
Kwalifikacje zawodowe do pracy:
- Jako pedagog: w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych; poradniach psychologiczno-pedagogicznych; prywatnych gabinetach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; opiniodawczych zespołach sądowych specjalistów; powiatowych centrach pomocy rodzinie; ośrodkach adopcyjnych; placówkach opiekuńczo- wychowawczych;
- Jako wychowawca i opiekun – wychowawca: w rodzinnych i instytucjonalnych formach pieczy zastępczej; bursach i internatach szkolnych; placówkach wsparcia dziennego.
- Jako koordynator rodzinnej pieczy zastępczej oraz asystent rodziny: w publicznych i niepublicznych placówkach i ośrodkach pomocy społecznej.
Absolwent posiada kwalifikacje w zakresie przygotowania pedagogicznego.