Do kogo kierowane są studia?
Studia adresowane są przede wszystkim do osób z wykształceniem wyższym pedagogicznym posiadających dyplom ukończenia studiów I lub II stopnia lub absolwentów innych kierunków studiów wyższych, którzy legitymują się kwalifikacjami pedagogicznymi. Są one przede wszystkim dla nauczycieli, wychowawców, psychologów, pracowników placówek oświatowych, wychowawczo-resocjalizacyjnych, rodzinnych i państwowych domów dziecka, świetlic środowiskowych, poradni psychologiczno–pedagogicznych, kuratorów sądowych, pracowników ośrodków interwencji kryzysowych, a także do osób zainteresowanych nabywaniem i rozwijaniem wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie udzielania dzieciom, młodzieży i ich rodzinom pomocy psychologiczno-pedagogicznej opartej na formach aktywnych.
Podstawowe grupy adresatów to:
- wychowawcy Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (dyplom socjoterapeuty jest jednym z kryteriów zatrudnienia w tych placówkach);
- wychowawcy Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych (ukończenie socjoterapii jest traktowane tam równorzędnie z ukończeniem resocjalizacji);
- wychowawcy placówek opiekuńczo-wychowawczych (domy dziecka, bursy);
- pracownicy świetlic środowiskowych i socjoterapeutycznych;
- pracownicy organizacji pozarządowych pracujący w środowiskach defaworyzowanych społecznie;
- nauczyciele, psychologowie i pedagodzy szkolni (uprawnienia socjoterapeutyczne są dodatkowym atutem przy awansie zawodowym);
- psychologowie i pedagodzy z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych;
- kuratorzy sądowi.
W przypadku braku przygotowania pedagogicznego zaleca się jego uzupełnienie.
Sylwetka absolwenta
Celem studiów jest uzyskanie przez uczestników kwalifikacji w zakresie przygotowania do samodzielnego prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych i profilaktycznych, potwierdzonych państwowym świadectwem ukończenia podyplomowych studiów socjoterapii. Studia mają na celu:
- umożliwienie słuchaczom zdobycie kwalifikacji do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych z dziećmi i młodzieżą oraz do pracy z ich rodzicami/opiekunami prawnymi w szkołach, placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz innych placówkach oświatowych lub wspierających funkcjonowanie rodziny;
- aktualizacja i rozszerzenie wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej i klinicznej, podstaw psychiatrii oraz współczesnych trendów psychoterapii dzieci, młodzieży i rodziny, a także głównych założeń pracy z grupą socjoterapeutyczną;
- zdobycie i poszerzenie wiedzy, a zwłaszcza praktycznych umiejętności wychowawczych i terapeutycznych za pomocą różnych form, metod i technik pracy z dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie;
- przygotowanie słuchaczy do identyfikowania i rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży, w tym osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (m.in. z zaburzeniami zachowania i niedostosowanymi społecznie);
- opanowanie przez słuchaczy umiejętności i kompetencji niezbędnych do prowadzenia diagnozy oraz oddziaływań terapeutycznych i wspierających dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i ich rodziców/opiekunów prawnych;
- wyposażenie słuchaczy w umiejętności w zakresie konstruowania programów wychowawczo–profilaktycznych i terapeutycznych oraz programów indywidualnych terapeutycznych oraz planów działań wspierających ucznia/wychowanka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dostosowanych do indywidualnych potrzeb dzieci i młodzieży oraz środowisk, w których będą pracować;
- opanowanie przez słuchaczy umiejętności tworzenia warsztatu terapeutycznego możliwego do wykorzystania w pracy z uczniem/wychowankiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- wykształcenie umiejętności komunikowania się przy użyciu różnych technik zarówno z osobami będącymi podmiotami socjoterapii, jak i innymi osobami (nauczycielami, rodzicami/ opiekunami prawnymi) i specjalistami wspierającymi ten proces;
- ukształtowanie u słuchaczy osobistej sprawności w radzeniu sobie z problemami wynikającymi z pracą w środowisku osób wysokiego ryzyka, dysfunkcjonalnych, niedostosowanych społecznie i przejawiających wielorakie zaburzenia zachowania;
- stymulowanie własnego rozwoju osobowego i zawodowego słuchaczy, nabycie umiejętności radzenia sobie z własnymi problemami i trudnościami mającymi wpływ na bezpośrednie relacje z dziećmi, młodzieżą i ich rodzicami/opiekunami prawnymi.
- wytworzenie postawy słuchacza, którą określić można jako wzorzec osobowościowy godny uznania i naśladowania dla uczniów i osób z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi prawidłowe funkcjonowanie społeczne oraz niedostosowanych społecznie;
- podniesienie kwalifikacji zawodowych.
Podniesienie kwalifikacji zawodowych przekłada się na nabycie umiejętności szczegółowych:
- dokonywania diagnozy dla potrzeb socjoterapiii i profilaktyki społecznej;
- doboru właściwych metod i technik pracy socjoterapeutycznej i profilaktycznej;
- zastosowania właściwej strategii socjoterapeutycznej i profilaktycznej w zależności od potrzeb;
- określania potrzeb rozwojowych charakterystycznych dla danego okresu wiekowego;
- stosowania profilaktyki uzależnień (programy terapeutyczne, edukacyjne i środowiskowe);
- umiejętności nawiązywania kontaktu i budowania więzi interpersonalnych;
- planowania i organizowania terapii grupowych;
- prowadzenia dziecięcych i młodzieżowych grup socjoterapeutycznych;
- diagnozowanie i przewidywanie zachowań agresywnych oraz dążenie do ich wyciszania i eliminowania;
- prowadzenia zajęć profilaktycznych i socjoterapeutycznych w zakresie uzależnienia od substancji psychoaktywnych; w zakresie przemocy, nadużyć seksualnych, samobójstw, uzależnień od komputera i Internetu;
- prowadzenia zajęć grupowych i indywidualnych z socjoterapii i profilaktyki;
- prowadzenia warsztatów dotyczących kształcenia umiejętności prospołecznych, treningów wychowawczych i komunikacyjnych;
- prowadzenia zajęć psychoedukacyjnych dla rodzin dysfunkcyjnych.
Absolwenci Podyplomowych Studiów Socjoterapii po ich zakończeniu i zdaniu egzaminu końcowego uzyskują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych, a przez to uzyskują kwalifikacje do:
- prowadzenia diagnozy stopnia zagrożenia i zapotrzebowania na wsparcie dzieci i młodzieży z grup wysokiego ryzyka, z zaburzeniami zachowania oraz diagnozy ich środowiska wychowawczego;
- prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych, psychoedukacyjnych z dziećmi i młodzieżą zagrożoną lub niedostosowaną społecznie przejawiającą trudności emocjonalne i zaburzenia w zachowaniu, które utrudniają im funkcjonowanie społeczne;
- prowadzenia działań interwencyjnych, doradczych i korekcyjnych wobec rodziców i innych dorosłych osób.
Zasadnicze treści kształcenia
Zakładane efekty kształcenia należą do następujących obszarów wiedzy:1.nauk społecznych (S)a) dziedzina nauk społecznych - dyscyplina naukowa: pedagogika, psychologia, nauki o poznaniu i komunikacji, socjologia;b) dziedzina nauk prawnych - dyscyplina naukowa: prawo.2.nauk humanistycznych (H)a) dziedzina nauk humanistycznych – dyscyplina naukowa: nauki o rodzinie.3. nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej (M) a) dziedzina nauk medycznych - dyscyplina naukowa: medycyna
INFORMACJE DODATKOWE:
Podyplomowe Studia Socjoterapii organizowane są w trybie niestacjonarnym w ramach trzydniowych (piątek po godzinie 15.30, sobota i niedziela) lub dwudniowych zjazdów (sobota-niedziela) zgodnie z ustalonym dla studiów harmonogramem zajęć. Zajęcia dydaktyczne prowadzone są w formie wykładów, ćwiczeń, zajęć warsztatowych; odbywają się w budynku Akademii Pomorskiej w Słupsku przy ulicy Bohaterów Westerplatte 64, gdzie zabezpieczona jest adekwatna do potrzeb baza dydaktyczna.
Czas trwania studiów: 3 semestry/200 godz.
Koszt studiów: 1400 zł/semestr (możliwość płatności w ratach miesięcznych)